5 keer de meest opvallende diskwalificaties in de Formule 1

Jelle van Es 5 nov 2018 Formule 1

In de Formule 1 moet je proberen sneller te zijn dan je tegenstander om voor hem te eindigen. Een goede inhaalactie kan alles bepalend zijn. Toch kan het soms ook op een ander manier. Wanneer je tegenstander bijvoorbeeld wordt gediskwalificeerd. Dit zijn daarbij vijf opvallende diskwalificaties.

Robert Kubica tijdens de race in Hongarije in 2006

We beginnen het overzicht met Robert Kubica, die nog altijd probeert terug te keren in de wereld van de Formule 1. In 2006 maakte hij tijdens de race van Hongarije zijn debuut. Hij werd daarbij knap zevende terwijl hij te maken had met regen. Zijn banden waren volledig versleten en tijdens de race was ook nog zijn brandblusser afgegaan. Door de regen pikten de banden minder rubber op dan normaal gesproken en door die twee elementen was de auto van Kubica net iets lichter dan het minimum. Als gevolg daarvan werd hij gediskwalificeerd.

gediskwalificeerd

Juan Pablo Montoya tijdens de race in de Verenigde Staten in 2004

De Colombiaan Juan Pablo Montoya heeft zo’n zes jaar inde Fomrule 1 gereden en daarbij wist hij zeven keer als winnaar over de streep te komen. Hij kende ook wat pech. Met name in het seizoen 2004 ging het vaak mis. Zo ook tijdens de GP van de Verenigde Staten. Tijdens de opwarmronde rijdt zijn Williams niet weg. Destijds kon je in dat geval nog snel plaats nemen in de reservewagen en op die manier vanuit de pits beginnen. Zo gezegd zo gedaan, maar na 56 ronden kreeg hij de zwarte vlag. Volgens de wedstrijdleiding was hij niet snel genoeg overgestapt en dat mocht niet volgens de regels…

Montoya changing of car at indy 2004

Montoya changing of car at indy 2004. The williams

Toranosuke Takagi tijdens de race in Frankrijk in 1999

Toranosuke Takagi is een rijder die in 1998 en 1999 uitkwam voor de teams van Tyrell en Arrows. In die races wist hij nooit een punt te scoren, mede omdat de wagens waarin hij reed gewoon niet snel genoeg waren. Zijn carrière heeft hem dus niet gebracht wat hij wilde. Zijn dieptepunt kende hij wellicht in 1999, al kon hij daar niks aan doen. Tijdens de pitstop werden banden op de auto gezet die eigenlijk bedoeld waren voor zijn teamgenoot Pedro de la Rosa en dat mocht niet. Hij eindigde de race als elfde, maar werd daarna uit de uitslag geschrapt door dit voorgeval.

gediskwalificeerd

Alessandro Nannini en Nigel Mansell tijdens de race van Canada in 1989

Dit is misschien wel de grappigste diskwalificatie ooit en tegelijkertijd ook het bewijs dat de Formule 1 in de laatste jaren heel wat professioneler is geworden. In 1989 streek het circus neer in Canada. De race werd begonnen op een natte baan, maar wel eentje die opdroogt. De start wordt iets uitgesteld omdat bij de opwarm ronde Gerhard Berger niet van zijn plek afkomt. Bij de tweede opwarmronde besluiten Alessandro Nannini en Nigel Mansell om de pits in te gaan om te gaan starten met droogweer banden. Wanneer ze naar buiten rijden, zien ze dat de pitslichten niet op rood staan en denken ze dat de race al begonnen is. Ze scheuren zodoende weg, terwijl de rest van het veld nog wacht op de start. Dat was niet helemaal de bedoeling en beide heren worden gediskwalificeerd.

gediskwalificeerd

Gilles Villeneuve tijdens de race in de Verenigde Staten in 1982

De laatste diskwalificatie uit de geschiedenisboeken komt ui 1982. Tijdens de race in de Verenigde Staten kwamen de Ferrari’s van Gilles Villeneuve en Didier Pironi op de baan met twee losse achtervleugels in plaats van een enkele. Daar werd raar naar gekeken, maar er werd niks mee gedaan. Niks tijdens de trainingen, kwalificatie en zelfs tijdens de race. Gilles Villeneuve eindigde de race als derde, maar hij werd achteraf alsnog gediskwalificeerd. Een goede reden daarvoor is er nooit gegeven, maar naar verluid waren Britse teams woedend over de aanpassing dat ze dreigden er mee te stoppen als er niet zou worden ingegrepen.

gediskwalificeerd

Reageer op artikel:
5 keer de meest opvallende diskwalificaties in de Formule 1
Sluiten