Fernando Alonso, van Crashgate tot de droom van de Triple Crown

Dit weekend hebben we voor het laatst in de Formule 1 mogen genieten van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. Hij neemt afscheid van de F1 om zijn droom, het op zijn naam zetten van de Triple Crown, uit te laten komen. De markante Spanjaard heeft een rijke carrière achter de rug, maar heeft in de moderne tijd van hybride autosport tot zijn grote frustratie voornamelijk in het achterveld moeten rijden.

Debuut

Alonso beleefde zijn debuut in 2001 bij het team van Minardi tijdens de Grand Prix van Australië samen met de voor Sauber debuterende Kimi Räikkönen. In een race waar onder andere Jos Verstappen een 10e plaats behaalde voor het team van Arrows wist Alonso uiteindelijk als 12e over de streep te komen. Hoewel de Minardi’s in die tijd niet bepaald snel en betrouwbaar waren wist Alonso in zijn eerste seizoen al meteen de aandacht op zich te vestigen door regelmatig zijn teamgenoot Tarso Marques tijdens de kwalificatie op ruime achterstand te zetten. Ook wist hij zelfs enkele keren het topteam van Renault achter zich te laten in de kwalificatie.

Twee kampioenschappen met Renault

Flavio Briatore, toenmalig teambaas van Renault, wilde de Spanjaard al snel bij zijn team hebben. In 2002 werd Alonso dan ook testrijder bij het team en het jaar daarop werd hij gepromoveerd en mocht hij plaatsnemen naar Jarno Trulli. Na twee redelijke jaren lukt het Alonso in 2005 en 2006 om het kampioenschap naar zich toe te trekken. In 2007 maakt hij de overstap naar McLaren en neemt hij plaats naast de debuterende Lewis Hamilton. Dit jaar zal hij op een haar na het kampioenschap missen, dat uiteindelijk in de laatste race naar Kimi Räikönnen gaat. Hierna keert Alonso terug bij Renault om nog een tweetal wisselvallige jaren mee te maken.

Crashgate – Singapore 2008

In 2008 is Alonso onderdeel van één van de grootste schandalen die de Formule 1 heeft gekend. Tijdens de Grand Prix van Singapore dat jaar crasht Alonso’s teamgenoot bij Renault, Nelson Piquet Jr. op een merkwaardige wijze. Terwijl de vanaf de 15e plaats gestarte Alonso een vroege pitstop maakt, plaatst zijn teamgenoot twee ronden later zijn Renault vakkundig in de muur.

Singapore 08 – Piquet Crash

Uploaded by FormulaOneAddict on 2009-09-04.

De Braziliaan, met een Nederlandse moeder, doet dit op de enige plek op het circuit waar geen hijskraan staat en dus moet de safety car de baan op. Hierdoor kan Alonso weer aansluiten bij het veld. Hierna volgt een chaotische situatie waarbij verschillende rijders de gesloten pitsstraat toch inrijden en daarvoor bestraft worden. De Ferrari van Felipe Massa, die te vroeg wordt weggestuurd, neemt zelf een hele brandstofslang mee die nog aan de auto vastzit. Alonso weet deze knotsgekke race uiteindelijk te winnen, mede door de crash van zijn teamgenoot en de daaropvolgende chaos.

Achteraf blijkt uit de data van de auto van Piquet Jr. dat hij vreemd genoeg zijn voet op het gas hield vlak voor de crash. Hierdoor leek het erop dat er opzet in het spel zou zijn. Wanneer hij gedurende het seizoen van 2009 door slechte resultaten door het team van Renault wordt ontslagen hangt de Braziliaan de vuile was buiten door toe te geven dat de crash een opdracht van het team was.

De FIA start een onderzoek en veroordeeld in het speciaal teambaas Flavio Briatore en engineer Pat Symonds voor race-fixing en samenzwering. Briatore wordt voor het leven uitgesloten van activiteiten die vallen onder het bewind van de FIA en elk team waar ook maar enige sprake is van zijn betrokkenheid zou direct zijn race-licentie kwijtraken. Uiteindelijk wordt zijn straf omgezet naar 5 jaar uitsluiting. Pat Symonds zou uiteindelijk een straf van drie jaar krijgen en keerde later terug als technisch directeur bij Williams.

formule 1 alonso

Alonso ontliep een straf doordat hij mogelijk niet van de afspraak op de hoogte was. Veel mensen binnen de Formule 1-wereld menen echter dat hij van de afspraak moet hebben geweten. Hier is echter bewijs van geleverd.

Ferrari, driemaal dichtbij het kampioenschap

Na zijn overstap naar Ferrari zal Alonso nog driemaal als tweede eindigen in de WK-stand. Sebastian Vettel is in zijn Red Bull echter dominant en niet te verslaan. Wanneer het tijdperk van de hybride motoren zich aandient en de dominantie van Mercedes start, vertrekt Alonso bij Ferrari. Na een slepende onenigheid die Alonso heeft met teambaas Marco Mattiacci zoekt de Spanjaard zijn heil bij het team van McLaren. Het team met een rijke historie heeft echter vanaf het intreden van de hybride motoren uitsluitend problemen gekend en bungelt het structureel onderaan de ranglijst met constructeurs. Dit tot veelvuldige en grote frustratie van de getalenteerde Spanjaard.

De droom van de Triple Crown

Alonso heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij graag de Triple Crown wil binnenslepen. Deze prestigieuze eretitel staat voor het winnen van 3 grote wedstrijden in 3 verschillende raceklassen. Allereerst de belangrijkste race binnen de Formule 1, de Grand Prix van Monaco. Daarnaast is het behalen van de winst in de Indy 500 en de 24 uur van Le Mans. In 2017 kreeg Alonso de kans om de beroemde 500 mijl in Indianapolis te rijden.

Met minimale voorbereiding wist Alonso 27 ronden aan de leiding te rijden en het winnen van de race lag binnen bereik. Echter liet de betrouwbaarheid van de Honda-motor de Spanjaard in de steek en moest hij de race in ronde 179 (van de 200) staken. In 2018 wist hij samen met Sebastian Buemi en Kazuki Nakajima de 24 uur van Le Mans op zijn naam te schrijven en kon hij hiermee de tweede van de drie prijzen afstrepen. De missie is duidelijk, de komende jaren zullen in het teken staan van de laatste prijs, de Indy 500. Wanneer hij deze race uiteindelijk weet te winnen mag hij de eretitel als enige naast de legendarische Graham Hill  dragen.

formule 1 alonso

Betekent dit dat Alonso nooit meer zal terugkeren in de Formule 1?  Het antwoord is heel waarschijnlijk ‘ja’. Ondanks dat hij zelf een terugkeer niet geheel uitsluit zal het probleem voornamelijk zijn dat de huidige topteams hem liever niet zien komen. Zowel het feit dat Mercedes, Ferrari en Red Bull al een duidelijke lange-termijn-visie hebben met bijbehorende coureurs, spelen het karakter van de Spanjaard en de diverse conflicten uit het verleden ook mee. Daarnaast zal Alonso zeker niet terugkeren om zoals afgelopen jaren achterin het veld mee te rijden. Daar is hij een te grote kampioen voor.

Reageer op artikel:
Fernando Alonso, van Crashgate tot de droom van de Triple Crown
Sluiten