Formule 1 4 mrt 2019 Jan De Raab

Formule-1 in Nederland: Zandvoort of toch Assen

De rol van Assen als potentiele kandidaat voor een Formule-1 race in Nederland is nagenoeg nihil. Uit informatie van de Sportraad komt duidelijk het beeld naar voren dat het Zandvoort wordt of niets. Met andere woorden, als het Zandvoort niet lukt om de financiering rond te krijgen gaat het gehele Formule-1 circus aan Nederland voorbij. Assen is daarmee dus gedegradeerd tot een niet bestaande optie.

Formule-1 op Circuit Zandvoort

De Nlsportraad heeft de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met diverse partijen die betrokken zijn bij het Formule-1 gebeuren in Nederland. “Uit rechtstreekse contacten met de verantwoordelijke manager bij het Formula One Management (FOM) is gebleken dat Circuit Zandvoort voor hen om verschillende redenen (historie, nabijheid grote steden en vliegvelden) de eerste en enige gegadigde is om de Formule 1 in Nederland te organiseren. Mocht de businesscase van Zandvoort niet rond komen, dan gaat de Formule 1, aldus het FOM, aan Nederland voorbij.”

Michael Van Praag

Als voorzitter van NLsportraad voerde Michael van Praag de gesprekken met het FOM. “Het is heel sneu voor Assen, maar zij willen naar Zandvoort en anders niet. Zo is het mij tot twee keer toe gezegd. Daarom roepen we ook op dat alle partijen zich achter Zandvoort scharen. Het mislopen van de Formule 1 zou doodzonde zijn voor Nederland.”

Principeovereenkomst met Zandvoort

Al langer is bekend dat er een principeovereenkomst klaarligt waarin Zandvoort wordt genoemd als locatie voor een Nederlandse Formule-1 race. Het enige struikelblok wordt nu nog aanwezig is, is de financiering van het evenement. De uiterste datum is 31 maart en dat nadert al snel. Momenteel is het aantrekken van voldoende kapitaalkrachtige sponsors dus een halszaak daar de Nederlandse overheid al duidelijk heeft laten weten geen geld te willen steken in het hele project.

Andere lezing

De ontwikkelingen lijken de genadeklap te zijn voor Circuit Assen. Toch weigert men zich zonder meer gewonnen te geven. “Wij hebben geaccepteerd dat Zandvoort nu exclusiviteit heeft, maar na 31 maart is alles weer open”, aldus Jos Vaessen, de grote man achter Circuit Assen.

“Tot die tijd houden wij ons rustig. Het laatste wat we willen is ruzie. Maar als Zandvoort niet kan voldoen aan de criteria van de FOM, vervalt Zandvoort als optie. Als wij ons dan teruggetrokken hebben, vervalt ook Assen als optie en heeft Nederland zeker geen Formule 1.”

Assen blijft hoop houden op een Formule-1 race

Dat Assen bij voorbaat kansloos is gaat er dus bij Vaessen niet in. “Als wij niet in beeld zouden zijn, hebben wij geen brief van de Sportraad nodig. Dan had de FOM dat ons rechtstreeks gezegd. Zo zijn de Amerikanen. Maar dat hebben ze niet. Daar houd ik mij aan vast.” De woorden van Vaessen zouden wel eens kunnen kloppen. Uit geheime documenten blijkt namelijk dat FOM al min of meer toezeggingen heeft gedaan dat Assen weer in beeld komt als Zandvoort af zou vallen.

Geheime documenten

Uit vertrouwelijke correspondentie tussen het FOM en Circuit Assen – waar de NOS inzage in kreeg – blijkt dat het FOM Assen toezegt dat het de kandidaat voor Formule 1 in Nederland is als Zandvoort niet aan de voorwaarden voldoet. Een dergelijke toezegging zou de druk op Zandvoort kunnen opvoeren om een ultieme inspanning te doen om de financiering voor 31 maart rond te hebben.

Infrastructuur Zandvoort en Assen

De financiering van het Formule-1 project is echter niet het enige probleem waar Circuit Zandvoort mee te maken heeft. “De businesscase is omvangrijk, omdat er nog aanpassingen nodig zijn aan het circuit. Het circuit heeft tot nog toe weinig steun ervaren van omliggende gemeenten en van de provincie”, aldus de NLsportraad.

“De businesscase van Assen is minder omvangrijk, omdat de bestaande accommodatie, organisatie en infrastructuur van de TT kunnen worden benut. Bovendien is er steun van de provinciale en gemeentelijke overheid.”

NOS

Reageer op artikel:
Formule-1 in Nederland: Zandvoort of toch Assen
Sluiten