Formule 1 8 jan 2019 Jan De Raab

Max Verstappen krijgt de beschikking over een ‘party mode’

Tijdens het vakantiereces in de Formule 1 heeft red Bull niet stil gezeten. De Red Bull wagen van Max Verstappen zal dankzij de nieuwe Honda-motor de beschikking krijgen over een ‘party mode”. Naar verwachting is de jonge Nederlandse coureur daarmee een geduchte concurrent voor de teams van Ferrari en Mercedes in de strijd om poleposition.

De ontwikkeling is koren op de molen van Red Bull-adviseur Helmut Marko. “We kunnen nu ook voor het eerst gebruikmaken van een ‘party mode'”, aldus de voormalige coureur uit Oostenrijk. Bij hem bestaan dan ook geen zorgen omtrent de capaciteiten van de Japanse motor. “De cijfers maken ons erg optimistisch, ook als het gaat om het verbeterde vermogen.”

Party mode als extra wapen voor Verstappen

In het afgelopen seizoen bleek de party mode een zeer effectief wapen om de poleposition veilig te stellen. Tot nu toe waren het juist Ferrari en mercedes die een dergelijk wapen tot hun beschikking hadden. De party mode is overigens niet alleen tijdens de kwalificaties inzetbaar, maar ook tijdens de race. Dat dit laatste niet vaak wordt gedaan is logisch daar het een behoorlijke belasting van de motor betekent.

Formule 1 Nieuws on Twitter

Red Bull heeft in 2019 voor het eerst een ‘party mode’ #CharlesLeclerc #Ferrari #MaxVerstappen #Mercedes #PierreGasly #RedBullRacing #Renault https://t.co/2Z4iON1L6E

Nu al beter dan de Renault-motor

Ondanks de goede prestaties van het Red Bull team, was er vaak (terechte) kritiek op het functioneren van de renault-motor. In het afgelopen seizoen wist max verstappen met de renault-motor 5 races te winnen. Dat is een kanppe prestatie, maar hij slaagde er nooi in om poleposition te bemachtigen tijdens de kwalificaties. Helmut marko verwacht nu betere prestaties van de Honda motor en hoopt dat zijn team vaker van poleposition kan vertrekken.

“De Honda-motor is nu al beter dan de Renault-krachtbron. Als je onze gps-data combineert met de data van Honda, dan zullen we in de buurt van Mercedes en Ferrari komen.” Die uitspraken klinken lekker, maar zijn wel wat vertekend, Ferrari en mercedes zitten immers ook niet stil. “Natuurlijk zitten zij ook niet stil. Maar omdat zij al op een hoog niveau zitten, kunnen zij niet meer zulke grote stappen maken. Als het verschil in vermogen klein is, dan kunnen we dat met de auto compenseren. Afgelopen seizoen lagen we gemiddeld 40 pk achter. In de kwalificaties was dat zelfs 70 pk.”

Drie motoren

Toch waarschuwt Marko ook voor een te positieve houding. De overgang van Renault naar Honda kan ook verkeerd uitpakken voor Max verstappen en zijn nieuwe teamgenoot Pierre Gasly. “We zijn ons ervan bewust dat het met de betrouwbaarheid soms nog wat lastig kan worden en dat we het seizoen waarschijnlijk niet met drie motoren kunnen uitrijden. Maar als je de juiste circuits uitkiest voor die gridstraffen, dan kun je binnen een paar ronden alweer vooraan meedoen.”

De eerste praktijktest voor Red Bull met de nieuwe motor is van 15 tot 17 maart. Op die datum staat de eerste Grand prix van het seizoen op de agenda: de Grand prix van Australië.

NuSport

Reageer op artikel:
Max Verstappen krijgt de beschikking over een ‘party mode’
Sluiten