Dit zijn de nieuwe F1 regels die moeten gaan zorgen voor meer actie

Formule 1 kijken is natuurlijk al leuk, maar wat betreft de FIA mag het racen op het allerhoogste niveau nog wel wat spannender worden. De organisatie gaat namelijk verschillende veranderingen doorvoeren. Dit zijn de nieuwe F1 regels die moeten gaan zorgen voor meer actie.

Versimpelde voorvleugel

De voorvleugel wordt in de nieuwe F1 regels behoorlijk versimpeld. De eindplaten worden gestandaardiseerd en ‘bovenflappen’ gaan weg. Daardoor worden de auto’s aerodynamischer, doordat er meer wind vloeit naar de onderkant van de auto dan naar de voor- en zijkanten.

Geen vleugels op remkanalen

Op dit moment spelen de vleugels die op de remkanalen gemonteerd zijn nog een rol: zij zorgen ervoor dat de windstroom naar het buitenste deel van de auto wordt gedirigeerd. Dat is vanaf 2019 verboden.

Bargeboards verschoven

De platen die aan de zijkanten van de auto zitten, de zogenaamde bargeboards, worden door de nieuwe F1 regels 150 mm naar beneden verschoven en 100 mm naar voren. Zo kunnen ze minder goed de luchtstromen controleren en zijn ze minder vatbaar voor een verstoring van de stroom door de ervoor rijdende auto.

Geen horizontale grills in eindplaat

De plaat die achterop de auto zit, de eindplaat, mag geen horizontale grills meer hebben. De grills hebben verschillende voordelen voor de auto die ermee rijdt, maar de auto erachter gaat er juist slechter door presteren.

Grotere DRS opening

De DRS opening wordt vergroot van 65 naar 85 mm. In combinatie met aanpassingen aan de vleugel zelf wordt het Drag Reduction System daardoor 25 tot 30 procent krachtiger. Daardoor wordt het systeem een stuk effectiever op de circuits waar de rechte stukken nu nog te kort zijn voor grote inhaalacties.

Formula1.com

Reageer op artikel:
Dit zijn de nieuwe F1 regels die moeten gaan zorgen voor meer actie
Sluiten