Formule 1 12 nov 2018 Jan De Raab

Ocon ramt Max Verstappen, domme actie of opzet? Dit zeggen de kenners

Ongeloof en onbegrip, het zijn twee termen die de kater bij veel Formule 1 fans omschrijven. Ondanks een meer dan geweldige race bleef Max Verstappen verbouwereerd achter met een dubbel gevoel. Goed gereden, goede bandenstrategie, van P5 naar P1 om vervolgens door een Fransman met een sterke Mercedes affiiatie van de weg te worden gedrukt. Weg P1, weg overwinning, om met een beschadigde wagen als wonder boven wonder alsnog als tweede te eindigen. Chapeau.

Ocon als wegpiraat in dienst van Mercedes

Wat gebeurde er nu precies. Max verstappen heeft in ronde 44 al geruime tijd de leiding en rijd hamilton op circa drie seconden achterstand. Max neemt de bocht naar links en houdt netjes Ocon van Force India achter zich. In de daarop volgende bocht gaat het mis. Verstappen neemt, zoals hij altijd doet, de binnenbocht en Ocon meent het recht te hebben zijn ingezette lijn te vervolgen. Het gevolg laat zich raden, Max wordt in de flank geraakt, spint en ziet Hamilton de leiding overnemen.

Estaban Ocon crashes into Verstappen

Moments after taking the lead of the Brazilian GP, Max Verstappen took a spin after clashing with Esteban Ocon who was attempting to unlap himself. Ocon has been handed a 10 second stop-go penalty for his collision with Verstappen

Hamilton is Force India veel verschuldigd

Met nog 27 ronden te gaan en vijf seconden achterstand op Hamilton wordt het lastig om de race alsnog te winnen. De vraag is of het terecht is wat Ocon deed. Daar lopen de meningen over uiteen. De deskundige met de NOS, Jan Lammers neemt het duidelijk op voor ‘zijn’ Verstappen: “Ocon moet Max op geen enkele manier in de weg rijden”, zegt Lammers op NPO Radio 1. “Dit soort fouten kan gewoon niet, zó onprofessioneel. En hij speelt nu de vermoorde onschuld, terwijl Max een soort plantsoenendienst heeft. Echt heel knullig. Ocon had een race geschorst moeten worden.”

Fransman speelt de vermoorde onschuld

Jan Lammers heeft daar voluit gelijk in. Max Verstappen leidt op dat moment in de race en dreigt Ocon op een ronde achterstand te zetten. De Fransman heeft daarnaast toestemming van zijn tean om te ‘unlappen’. Hij heeft daarnaast verse banden en dus meer grip op de weg waardoor hij meent sneller te zijn. Wat Ocon echter over het hoofd ziet is dat Verstappen de leiding heeft en die mag je dus niet hinderen tenzij het een battle betreft om de positie. Van dat laatste was geen sprake, immers Ocon stond al op een ronde achterstand. Van een gevecht om de leiderspositie is dus geen sprake. Bovendien had de Fransman dat moeten weten door de blauwe vlag. Volledig onprofessioneel gedrag van de Force India coureur. Hij zelf snapt er echt helemaal niets van en laat dat voor de Ziggo camera dan ook duidelijk blijken:

Interview | Esteban Ocon: ‘Onprofessioneel van Max Verstappen’ | GP Brazilië | 11/11/2018

Esteban Ocon over de crash met Max Verstappen ⇨ Abonneer (gratis) je nu voor meer clips ⇨ https://bit.ly/2oUmNi2 Meer Ziggo Sport. Check onze website en social media kanalen. ⇨ Website | https://ziggosport.nl ⇨ Twitter | https://twitter.com/ZiggoSport ⇨ Facebook | https://www.facebook.com/ZiggoSport ⇨ Instagram | https://www.instagram.com/ziggosport

Verstappen is terecht boos

Max verstappen is duidelijken aangeslagen en roept over de boordradio wat hij van Esteban Ocon vindt. De jonge Nederlander neemt geen blad voor de mond en laat duidelijk weten op zoek te zullen gaan naar Ocon na afloop van de race. Max weet verdomd goed dat de actie van Ocon hem de zege gaat kosten. Het voorval is de wedstrijdleiding ook niet ontgaan en bestraft Ocon met een tijdstraf van 10 seconden. Ook daar bestaat weinig begrip voor.

Verbazingwekkend genoeg heerst dat onbegrip niet alleen bij Ocon, ook zijn team. Natuurlijk heeft Ocon niks verkeerd gedaan. Verstappen had gewoon moeten inhouden want wie denkt verstappen wel niet wie hij is. Dat is de Franse mentaliteit ten voeten uit. Ook Racing Point Force India-teambaas Otmar Szafnauer snapt het niet en wil dat graag wereldkundig maken: “Het is een zware straf en ik ben het er totaal mee oneens”, zei Szafnauer in een eerste reactie bij Sky Sports. “Verstappen liet Esteban geen ruimte.”

Ocon: “Je ne sais pas”

Inmiddels geeft ook de Fransman, die volgend jaar (waarschijnlijk) niet aanwezig zal zijn in de koningsklasse, een knap staaltje acteerwerk weer. Hij speelt de vermoorde onschuld:

Esteban Ocon on Twitter

I respect the FIA’s decision but just to be clear, if you are faster you are allowed to unlap yourself. I overtook 7 times into turn 2 this race it was always tight, but always fair… #EO31 #brazilgp #swipe⬅️

Nu is een tijdstraf van 10 seconden niet misselijk, maar dat compenseert het verlies aan tijd voor Verstappen niet. Hij blijft met een duidelijke kater achter en gaat, logischerwijs, verhaal halen bij Ocon na afloop van de race. Dat gaat gezien de emotie, niet alleen op verbale manier. Max is vol van emotie en duwt Ocon die doodleuk zich afvraagt wat Max bezielt. Het is Max ten voeten uit die ook de straf van de FIA schoorvoetend accepteert. Hij mag twee dagen een taakstraf gaan uitvoeren.

Terechte straf of niet

De vraag is terecht of die straf verdedigbaar is. Feit is dat het gedrag van Ocon verre van onprofessioneel is. Natuurlijk kent de Fransman de regels die binnen de Formule 1 worden gehanteerd. Maar het is een Fransman en die laat zich niet vertellen wat hij fout heeft gedaan. Regels zijn er immers voor anderen. Opvallend genoeg heeft Force India zelf geen voordeel bij het incident tussen Verstappen en Ocon. Mercedes heeft dat wel. Dankzij het tijdsverlies kon Hamilton de race namelijk winnen.

Mercedes is de lachende derde

Het hele verhaal krijgt echter een opvallend staartje. Hamilton wint namelijk niet alleen de Grand Prix van Brazilië, maar zorgt ook voor winst van de constructeurstitel. Wat is de rol van Ocon is dit hele verhaal vraag je je dan af. Het antwoord is al even schokkend als verbazingwekkend. Dr. Marko, de grote man achter het Red Bull team weet het wel. Die vermoed zelfs opzet: “Een coureur die bij Mercedes onder contract staat, en in 2020 waarschijnlijk voor ze racet, ramt onze coureur uit de race! Dat is ongelooflijk! Zoiets heb ik nog nooit gezien.”

Ziggo Sport F1 on Twitter

Max Verstappen heeft Esteban Ocon inmiddels gevonden hoor 😯 #BrazilianGP #ZiggoSportF1 https://t.co/kOC83PvnCP

Horner: “Max hield zich in”

Ook Christian Horner, de teambaas bij Red Bull, neemt het op voor de Nederlandse coureur: ,,Om eerlijk te zijn, Esteban is goed weggekomen met een duwtje. Ik denk dat Max zich behoorlijk heeft ingehouden”, aldus Horner. ,,Dit heeft hem een Grand Prix-overwinning gekost. Hij heeft alles gegeven met een beschadigde auto.”

Horner heeft waarschijnlijk erger voorkomen. Na de race zei de teambaas tegen Verstappen dat hij ‘zichzelf onder controle moest houden’. “Dat deed ik, omdat hij een overwinning verloor terwijl het niet zijn fout was. Dat is enorm frustrerend voor hem en voor het team. Ik begrijp absoluut niet wat Ocon aan het doen was. Als je een achterblijver bent, moet je je niet gaan bemoeien met de leider. Hij ligt een ronde achter. Hij heeft niet de snelheid en hij klapt zijn auto aan de binnenkant. Dit sloeg nergens op.”

Max betaalt een hoge prijs

Het gevolg is dat Max Verstappen niet als eerste eindigde, iets wat zonder de aanvaring met Ocon zonder meer een realiteit was geweest. Het incident in Brazilië kost de Nederlander dus niet alleen de winst in de Grand prix, het kost hem ook nog eens zeven volle punten in het klassement. Bij winst had Verstappen nu 241 punten gehad in plaats van de 234 punten die hij nu heeft. In dat geval stond hij nu vierde en was het niet uitgesloten dat de Nederlander in de volgende race genoeg punten verdiend kon hebben om derde te worden. Hij zou dan aan elf punten genoeg hebben. Gezien het feit dat Raikkonen geen topseizoen beleefd was dat geen onhaalbare kaart geweest. Al met al is de straf voor Ocon niks meer dan een lachertje. Dat Verstappen hier het slachtoffer is van een vooropgezet plan is zeker verdedigbaar. Merci Ocon! Merde!

1 Hamilton Mercedes 383
2 Vettel Ferrari 302
3 Räikkönen Ferrari 251
4 Bottas Mercedes 237
5 Verstappen Red Bull 234
6 Ricciardo Red Bull 158
7 Hülkenberg Renault 69
8 Perez Force India 58
9 Magnussen Haas 55
10 Alonso McLaren 50
Reageer op artikel:
Ocon ramt Max Verstappen, domme actie of opzet? Dit zeggen de kenners
Sluiten