Senna vs Prost, een legende over politiek en emotie

Max Verstappen kreeg afgelopen race vanwege zijn duw richting Esteban Ocon van de FIA een taakstraf van 2 dagen. De mate waarop de FIA straffen in en rond de race uitdeelt biedt al een tijdje stof tot discussie. De laatste jaren worden veel vragen gesteld of de FIA de rijders niet gewoon moet laten racen en zich minder moet bemoeien met incidenten op en rond het circuit. Er moet weer meer passie in de sport komen en vaak wordt er dan teruggedacht aan de tijden dat Senna en Prost de bron waren van een intense soap die heerste in de paddock. Toch was de rol van de FIA in deze tijd op zijn minst ook twijfelachtig te noemen.

De opkomst van een legende

Toen Ayrton Senna in 1984 zijn opwachting maakte in de Formule 1 kwam een langgekoesterde droom uit voor de ambitieuze Braziliaan. Hij was gedreven om alles te winnen wat er te winnen viel. In zijn eerste seizoen liet hij tijdens de Grand Prix van Monaco zien uit welk hout hij gesneden was. In een knotsgekke regenrace door de Monagaskische straten wist hij zich van een 13e startplek naar voren te rijden.

De opstormende Senna zou de race gaan winnen, maar daar stak Alain Prost een stokje voor. De Fransman liet meerdere malen met gebaren blijken aan de raceleiding dat hij de wedstrijd wilde staken. In ronde 32 kreeg hij het hoofd van de raceleiding, Jacky Ickx aan zijn zijde en werd de race wegens slechte omstandigheden gestaakt.

Oud-wereldkampioen James Hunt omschrijft de situatie helder: ‘Vanuit een puristisch en objectief standpunt is er geen reden om de race te stoppen’. Senna verklaart na de race dat de Formule 1 om politiek en geld gaat en dat je daar doorheen moet als je onbekend bent.

De hoop van Brazilië

Het duurde tot 1988 voordat Senna zijn eerste kampioenschap behaalde. Met de overstap van Lotus naar het team van McLaren had Senna voor het eerst een auto tot zijn beschikking waarmee hij het kampioenschap zou kunnen winnen. McLaren had met het duo Prost/Senna de twee beste coureurs van een tijdperk bij elkaar en was vastberaden om de titel te pakken. Het zou de Grand Prix van Japan worden waarbij het kampioenschap beslist zou worden.

Senna had tijdens de kwalificatie de snelste tijd gereden en mocht vanaf de pole starten. Bij de start viel de auto van Senna echter stil maar doordat het circuit vanaf de grid naar beneden loopt kon hij de auto weer aan de praat krijgen. Hij moest nu vanaf een 14e plaats het onmogelijke doen en de kansen leken verkeken. Door een magistrale inhaalrace wist hij in de eerste ronde al 6 plaatsen goed te maken. In ronde 14 begon het te regenen.

Deze omstandigheden waren optimaal voor Senna en met een verschil van ruim 13 seconden wint hij de race en wordt hij voor het eerst in zijn carrière gekroond tot wereldkampioen. Naast de grote vreugde bij hem zelf betekende dit ook veel voor zijn thuisland Brazilië. Het land beleefde eind jaren 80 een moeilijke tijd dit mondiale succes gaf de Brazilianen weer moed en hoop.

Inmiddels was de sfeer het binnen het team van McLaren niet meer goed. Gedurende het seizoen van 1989 wisselde de twee kanten van de pitbox nauwelijks meer gegevens uit en Prost en Senna praatte steeds minder met elkaar. Hij noemde de Fransman met de bijnaam ‘Le Professeur’ hard en het feit dat de president van de FIA, Jean-Marie Balestre er ook nog openlijk een vriendschap met hem onderhield knaagde mentaal aan Senna.

Formule 1

De clash tussen twee teamgenoten

Wederom komt het kampioenschap tot een climax tijdens de Grand Prix van Japan. De beide rivalen praten inmiddels niet meer met elkaar maar staan wel weer naast elkaar op de eerste startrij. Prost weet dat hij zich wereldkampioen mag noemen als Senna de race niet weet uit te rijden.

Prost neemt de leiding vanaf de start en blijft lange tijd aan de leiding. Wanneer in ronde 46 Senna de binnenkant van de Casio-chicane neemt stuurt Prost erg vroeg in en het gevolg van de aanvaring die daarop volgt lijkt een uitvalbeurt voor de twee rivalen te zijn. Senna geeft echter niet op. Met hulp van de marshalls weet hij de race voor te zetten. Daarbij neemt hij de uitlooproute die naast deze bocht ligt om weer terug op de baan te komen.

Wanneer Prost ziet dat Senna de race heeft weten te hervatten zoekt hij meteen het kantoor op van de stewards. Ondertussen wint Senna met wederom een fraaie inhaalrace de wedstrijd en doet daarmee nog volop mee aan het kampioenschap.

Na afloop van de race laat de podiumceremonie echter op zich wachten. Op de achtergrond ziet men de discussie die gaande is in het kantoor van de stewards. Men vreest al snel dat er iets politieks gaande is. En dat blijkt ook nadat Senna door de organisatie wordt gediskwalificeerd waarmee Prost automatisch wordt gekroond tot de nieuwe wereldkampioen.

De FIA geeft later een verklaring dat Senna door het nemen van de alternatieve route niet de hele afstand van de baan heeft afgelegd en dat dit een overtreding van het regelement is. Ron Dennis, teambaas van McLaren geeft in een verklaring aan dat deze ‘escape routes’ bedoeld zijn om weer veilig terug te keren op de baan en laakt de consequentheid van de FIA en de toepassing van het regelement. Ook Prost krijgt de volle laag van de pers. Zij verdenken Prost van het opzettelijk vroeg insturen om zo Senna uit te schakelen.

Senna vs Prost, Suzuka 1989.

1989. F1 decider, Suzuka 22. October. Video from movie ,,Senna” (2010). All rights remain with owners.

Al met al legt de FIA onder leiding van Jean-Marie Balestre Senna een boete op van 100.000 dollar en wordt de racelicentie van de Braziliaan voor zes maanden ingetrokken. Senna voelt zich behandelt als crimineel en snapt niet waarom hij de volledige schuld krijgt van het incident. Deze gebeurtenis liet Senna echter in 1990 als rustiger en harmonieuzer persoon terugkeren. Hij was van mening dat zijn missie in de formule 1 nog lang niet klaar was.

Senna’s gevecht tegen onrecht

Inmiddels is Prost vertrokken naar Ferrari en keert de rust bij het team van McLaren terug. De spanning om het kampioenschap is in 1990 wederom om te snijden. Wederom heeft de Grand Prix van Japan een sleutelrol in het kampioenschap.

De kaarten zijn dit jaar anders geschud en nu is Senna degene die wereldkampioen wordt als Prost uitvalt in de race. Tijdens de coureursbriefing lopen de emoties wederom hoog op. Wanneer voormalig wereldkampioen Nelson Piquet opheldering wilt hebben van de wedstrijdleiding over het nemen van de alternatieve route die Senna een jaar eerder diskwalificatie opleverde wordt er uiteindelijk besloten dat deze route nu wel mag worden genomen. Senna is furieus. Hij herinnert de wedstrijdleiding en in het speciaal Jean-Marie Balestre eraan welk onrecht hem een jaar eerder is aangedaan en verlaat voortijdig de zaal en is zichtbaar aangedaan.

Daarnaast wordt niet ver voor de race, waar Senna vooraan mag starten, besloten om de positie van de pole om te draaien van kant. Hierdoor komt Senna opeens op het ongunstige ‘vieze’ gedeelte van de baan te staan en zal nu minder grip hebben tijdens de start van de race.

Hij geeft publiekelijk aan dat het systeem hem wederom heeft belazerd. Bij de start van de race neem Prost direct de leiding mede door de betere grip op de racelijn. Senna ziet echter een klein gaatje richting de eerste bocht en gaat daar vol voor. De twee kemphanen komen wederom met elkaar in botsing. Nu vallen de beide coureurs uit en wordt Senna gekroond tot wereldkampioen.

In de gehele houding van Senna is te zien dat deze aanvaring in de eerste bocht te maken heeft met het onrecht wat hem eerder is aangedaan. Ondanks dat hij wereldkampioen is komt hij niet over als trots man.In een interview met Senna vraagt Jack Stewart hoe het toch komt dat hij zo vaak betrokken is bij botsingen. Senna reageert geïrriteerd met de volgende woorden. “If you no longer go for a gap that exists, then you’re no longer a race driver. We are here to compete to win and not to become second or third.”

Ayrton Senna’s famous interview with Sir Jackie Stewart – “designed to win”

Our facebook page: https://www.facebook.com/miscdotvideo

Voor PR was de rivaliteit tussen Prost en Senna een geschenk uit de hemel. De populariteit van de Formule 1 steeg enorm. Na jaren van matige en misschien wel kleurloze coureurs is de controverse die Max Verstappen oproept een nieuw geschenk voor de kijkers.

De FIA heeft nu een schone taak om te zorgen dat zij niet de controversiële factor worden en zich minder gaat bemoeien met de rijders en meer met het faciliteren van eerlijke en spannende kampioenschappen de komende jaren.

Bekijk ook de bekroonde documentaire ‘Senna’ uit 2010 op Netflix.

Reageer op artikel:
Senna vs Prost, een legende over politiek en emotie
Sluiten