Het Tour de France-parkoer is onthuld: slecht nieuws voor Dumoulin

Jelle van Es 26 okt 2018 Wielrennen

Vandaag heeft de ASO, de organisator van de Tour de France, het parkoers voor de Tour de France van 2019 onthuld. En daarbij is er slecht nieuws voor Tom Dumoulin. In het schema van volgend jaar zijn er maar heel weinig tijdritkilometers te vinden, wat nog altijd zijn specialiteit is.

Tour de France levert weinig kansen voor Dumoulin

Er is namelijk maar één individuele tijdrit in de wedstrijd te vinden. In de dertiende etappe doen de renners een rondje rondom Pau in een tijdrit van 27 kilometer. Het is een tijdrit dit over een licht glooiend terrein gaat, maar voornamelijk vlak gezien mag worden. Dat is in het nadeel van een renner als Quintana, maar Froome en Thomas zouden hier gewoon heel erg goed mee kunnen met Dumoulin.

Er is ook geen proloog in de Tour de France 2019. De eerste etappe is een rit rondom Brussel, die waarschijnlijk in sprint eindigt. Vervolgens wordt in de tweede etappe het eerste klassement gevormd. Dan wordt er namelijk een ploegentijdrit gereden van 27 kilometer.

De eerste dagen daarna lijken redelijk saai te gaan worden. Etappe 3 en 4 zijn pure sprintersetappes. De vijfde kent dan wel wat klimmetjes, maar de laatste pukkel eindigt zo’n 20 kilometer voor de finish. In de afdaling kan er dan een klein verschil worden gemaakt.

Dumoulin

Het is de zesde etappe waar je voor kunt gaan zitten. De etappe eindigt dan op Planche des Belles Filles in de Vogezen. Daar zijn in het verleden heel wat mooie etappes gereden, zoals deze onderstaande.

Tour de France 2017 – 5e étape – Vittel – La Planche des Belles Filles

Victoire d’Aru à la Planche des Belles Filles

De zevende etappe is daarna een lange overgangsrit die waarschijnlijk in een sprint eindigt. De achtste etappe is er eentje voor de aanvallers met heel wat kleine heuvels.

Etappe acht wordt gehouden op 14 juli, wat de nationale feestdag in Frankrijk is. Andermaal een rit met heuvels, waardoor we waarschijnlijk veel aanvallers krijgen van de Franse nationaliteit. De tiende etappe is ook heuvelachtig, waarna we in etappe 11 weer gaan sprinten. Etappe 12 neemt ons mee naar de Pyreneeën. Daarop zijn er twee bergen, maar ze zijn niet heel zwaar.

De dertiende etappe beslaat de eerder genoemde tijdrit. Het grote voordeel van de Tour tot nu toe is dat het ook nog geen parkoers is geworden waarop Tom Dumoulin moet vrezen. Het zijn bergen die hij in goede vorm goed moet overkomen. Wat dat betreft lijkt het er op dat de bedenkers van het Tour de France-parkoers de spanning tot en met het laatste er in wil houden.

Maar daarna komt het echte werk. In de 14e etappe kun je de hele dag voor de tv gaan zitten. In een rit van 117 kilometer wordt er geeindigd op de beruchte Tourmalet.

De dag daarna mag men gelijk weer aan de bak met vier flinke beklimmingen in de 15e etappe. Er wordt dan ook geëindigd bergop.

Na een rustdag gaan de renners de laatste week in. Daarin verplaatst de karavaan zich richting Nimes, waar we in de 16e etappe waarschijnlijk weer gaan sprinten. Dan moeten de sprinters alleen wel de berg over zijn gekomen. De zeventiende etappe neemt ons richting de Alpen, waar er geëindigd wordt in Gap. Het is een etappe voor de aanvallers.

Dan is het tijd voor etappe 18, die je kunt zien als de koninginnenrit. Daarbij orden bergen als de Vars, de Izoard en de Galibier aangedaan. Er wordt geëindigd met een daling.

Etappe 19 gaat over 123 kilometer en daarbij doet men onder andere de Iseran aan, die op een hoogte van meer dan 2700 meter ligt.

En dan heb je etappe 20, die over 135 kilometer gaat en eindigt met een indrukwekkende beklimming naar Val Thorens. Meer dan zestig kilometer moet er hier geklommen worden. Die laatste week is dus behoorlijk zwaar en het is dus echt maar de vraag of Dumoulin kansen heeft.

De Tour eindigt traditiegetrouw met een 21e etappe in Parijs, waar de sprinters het andermaal voor het zeggen hebben.

Reageer op artikel:
Het Tour de France-parkoer is onthuld: slecht nieuws voor Dumoulin
Sluiten